pondělí 26. října 2009

Fenix HP 10: zbrojíme na zimní tmu

Pro nadcházející sezónu jsem zvažoval poměrně zásadní změnu modelu přípravy spočívající v zařazení venkovní cyklistiky do zimní přípravy. Protože to znamená pobyt na silnici ve tmě, začal jsem se trochu zajímat o nějaké kvalitní osvětlení. V průběhu pátrání jsem se o svém záměru zmínil manželce a jízda ve tmě mi byla z bezpečnostních důvodů vymluvena. Upřímně řečeno, ani jsem se nějak zásadně nebránil, ježdění v zimě mě zas tak nebere, trenažér si nějak odvrtím a běhání v zimě a tmě mě vyloženě baví.
Někdy před dvěma lety jsem si na běhání po experimentech s levnými čelovkami pořídil tehdy špičkovou Lucido TX1. Když jsem se teď pídil po světle na kolo, zjistil jsem, jak obrovský pokrok udělaly vysoce svítivé diody od roku 2007. Co je ovšem malér, tradiční značky jako Lucido, Petzl či Silva i u modelů v cenách kolem 8 000 korun setrvávají u zastaralých diod luxeon, jako např. Petzl Ultra za nehorázných 8 400,- kč, která složením několika Luxeonů dosáhne svítivosti skoro 350 lumenů (je chválihodné, že aspoň u pár modelů uvádí svítivost, Silva třeba udává jenom dosvit, což je úplně virtuální záležitost), až při podrobnějším zkoumání ovšem člověk zjistí, že takto svítit vydrží pouhých 55 minut.
Úplnou náhodou jsem potom na webu dealextreme.com narazil na čelovku HP 10 výrobce taktických svítilen Fenix, která mne svými parametry nadchla. Ještě více mne potěšilo, že je i v nabídce českého obchodu Kronium, kde jsem ji neprodleně objednal. Měl jsem už příležitost ji 2x ve tmě vyzkoušet, takže přidám několik konkrétních postřehů, některé v konfrontaci se zkušeností s TX1.
HP 10 má velmi malou optiku a na první pohled působí dost nedůvěryhodně. Papírové parametry jsou ovšem famózní: maximální svítivost 225 lumenů (je použitelná na 3 minuty, poté kvůli riziku přehřívání přístroj sám sníží intenzitu na 125 lumenů) a kromě toho 3 stupně intenzity svícení, přičemž nejsilnější trvale použitelný je 125 lumenů, na který světlo vydrží svítit téměř 8 hodin. Po dlouhém pátrání jsem našel svítivost TX1, která je 30 lumenů. Nepodařilo se mi nějak kloudně vyfotit světelné kužely, nicméně rozdíl je obrovský při stejné výdrží maximální intenzity TX1. Kužel HP10 je výrazně širší než lucida a podstatně lépe prosvícený. Rovněž střed s maximální intenzitou světla má větší průměr a je více rozprostřen než u Lucida.
S Fenixem se dá celkem pohodlně běžet i na polní cestě, která není úplně rovná.
Dost zásadní výhodou Fenixe je vodotěsnost podle IPX8, což je odolnost proti ponoření na více než půl hodiny a tedy totální odolnost proti dešti. Dnešní běh v mlze a dešti tuto odolnost potvrdil a i prosvit mlhou je u Fenixe dost o něčem jiném než u Lucida.
Předposlední asi zásadní výhodou je možnost použití NiMh akumulátorů AA formátu, které elektronika většiny konkurenčních čelovek kvůli nižšímu napětí odmítne a světlo se ani nerozsvítí (konkrétně TX1 je jednou z nich).
No a poslední zásadní výhodou je cena. Lucido TX1 je ke koupi za stále stejné peníze tzn. kolem dvou tisíc, zatímco Fenix, dle mého názoru, lepší ve všech parametrech, které se mi podařilo vymyslet, je k mání za 1499,- kaček s poštovným zdarma.
To bude poběháníčko ve tmě:-))

23 komentářů:

  1. Hlavně aby jsi u toho nočního běhání neusnul. ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. rozmyslam, ze co to asi znamena pojem strategicka svitilna ...

    Úplnou náhodou jsem potom na webu dealextreme.com narazil na čelovku HP 10 výrobce strategických svítilen Fenix, která mne svými parametry nadchla.

    OdpovědětVymazat
  3. jsou to svítilny původem určené pro armádu, pro které se vyrábí držáky na zbraně a tak. Také jsem se nad strategic lamp pozastavil:-)

    OdpovědětVymazat
  4. a nemyslel si nahodou pojem takticka ?

    OdpovědětVymazat
  5. ne, myslel jsem strategickou, protože tak stojí v letáčku u HP10. Standardně se tento pojem nepoužívá, ale "strategický" je mi blíže než "taktický":-)

    OdpovědětVymazat
  6. Jecminku, myslis ze to pujde nejak rozumne pridelat na cyklistickou helmu? Taky sem pred nakupem celovky, takze diky za clanek...

    OdpovědětVymazat
  7. tak to nevím, ale je normálně navlečená na gumovém pásku, takže jestli umíš do helmy napevno vpravit širokou gumu, půjde tam čelovka pohodlně chytit. Nějak ale bude vlastně potřeba přidělat i baterky, tož nevím.... Sem Ti asi pomohl:-)

    OdpovědětVymazat
  8. No mel jsem na jeden nocni zavod pujcenou celovku Princeton Tec APEX, ktera ma baterky reseny stejne a slo to, hlavni je jestli ten kablik co jde po strane od baterii ke svitilne ma nejakou rezervu. Helma je precejen dost velka, u ty Princeton celovky to bylo uplne nadoraz...

    OdpovědětVymazat
  9. asi polovina volné délky je tvořená krouceným kabelem. Natáhnout jde na cca 30 od baterky ke světlu, to by třeba mohlo stačit. Jenom ten box na 4 AA baterie je dost velký, moc nevím, kde ho vzadu na přílbě mít.

    OdpovědětVymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  11. To by melo byt ok, diky. No to pouzdro vzadu, plastove stahovaci pasky to jisti, estetika jde v noci stranou...:-)

    OdpovědětVymazat
  12. ta strategická lampa je asi pro čínskou lidovou armádu...martine, koukej, toto je myslíš se stejnou diodou?
    http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Hserie/h7.php?id=h7
    Lukáš

    OdpovědětVymazat
  13. těžko říct, protože cree diod je x typů. Navíc na specifikaci jsou na tom webu dost skoupí. Udávají čas svícení 75 hodin, ale silně pochybuji, že by na 3 AAA baterie vydržela tak dlouho svítit 140-ti lumeny.
    Kdyby to ale byla pravda, tak jde o světlo snů:-)

    OdpovědětVymazat
  14. pěkná recenze. jen v recenzi máš překlep, není na mikrotužky (AAA), ale na tužky (AA) a "strategické svítilny" mají asi být "taktické svítilny" :)

    OdpovědětVymazat
  15. to porád problémů... S těma tužkama jsem se uklepl, díky, ale strategic lapms je uvedeno v materiálu přiloženém u HP 10... No nic, opravil jsem i to, když to trápí tolik lidí:-)

    OdpovědětVymazat
  16. Tak sem si tudle celkovku uz koupil, nutno rici ze na zaklade tyhle recenze a jsem po vyzkouseni na svy terenni treninkovy trati dost spokojenej. Jedinej problem je ze sviti strasne moc! :-) Fakt. Beham nejradeji na 2. nejslabsi vykon, jinac mi to prijde prilis silny. Zkousel jsem chvili bezet s maximalnim vykonem a krome toho ze jsem si pripadal jako lokomotiva jsem mel zejmena do kopce problem ze me to na blizsi vzdalenosti oslnovalo. Este zkusim v terenu na kole na helme, tam to bude o necem jinem. Kazdopadne jeste jednou dik za tip.

    OdpovědětVymazat
  17. tak to jsem rád, že jsi spokojen. Recenze se snažím psát hlavně kvůli tomu, že postřehů z praxe je pořád u nás hrozně málo.

    OdpovědětVymazat
  18. Prosímtě je nějaký rozdíl mezi taktickou a strategickou svítilnou? Mě se zdá, že obojí jedno jest, ale jestli ne, tak rád se přiučím, zvlášť čím se tyhle dva teminusy technikusy liší...

    OdpovědětVymazat
  19. Taktická a strategická svítilna je podle mne jedna a ta samá věc, jen každá prodávaná pod jiným názvem, v případě strategické dost kostrbatým.

    OdpovědětVymazat
  20. Zdravím, osobně jsme celkem ráda, že to zde čtu. Fenix patří k těm lepším svítilnám, ale já osobně jsme sáhla po Nitecore. Musím říci, že kamarádka má čelovku od Fenix a já tu od Nitecore a i ona sama říká, že ta moje čelovka je super. Dokonce si jí půjčuje, když jde běhat se svojí partou a né se mnou. I na závody používá mojí čelovku. Ještě že má za chvíli narozeniny a dostane svojí.

    OdpovědětVymazat
  21. Ďakujem za článok. Osobne som si zakúpila v decathlone nejakú čelovku, začínala som s turistikou a nedávno som sa pridala k FB skupine, ktorá chodí na túry. Už sme preliezli kadečo a najhoršia skúsenosť bola teda nočná túr. Pretože ja som síce videla so svojou čelovkou ale žiaľ nie dostatočne. Tiež som si mohla okom porovnať nejaké tie značky a príde mi, že Nitecore robí naozaj dobré čelovky. Videla som tam aj fenix a ešte jednu značku, resp. tie s ktorých majiteľmi sme sa dali do reči :)

    OdpovědětVymazat
  22. Já jsem si zažila maratón levných čelovek, a raději jsem si poprosila pořádnou od nitecore na Vánoce. No co řeknete manželovi, aby Vám koupil? :) Volila jsem něco užitečné, co nevyhodím hned ven oknem, neboť to spadne, nebo to přestane svítit. Byla drahá, vím to, ale zase kvalitní, tak doufám, že vydrží :) Od nového roku chci znovu začít běhat, tak uvidíme, jaké bude na to počasí;)

    OdpovědětVymazat