čtvrtek 23. února 2012

Několik postřehů k zimnímu ježdění

Vypadá to, že zima je pomalu ale jistě ve své největší síle u konce. Chvíli sice dělala dojem úplné absence, ale nakonec v únoru zvádla všechny teplotní průměry dohnat :-).
No a na těch pár dní v únoru, kdy ranní teploty padaly ke 20C, denní sotva přelézaly 15C a podvečerní se zase rády blížily ranním, vyšlo tedy vlastně celé moje zimní ježdění. Sice jsem si to v lednu nemyslel, ale jízda v lednu byla spíše "zimní" než zimní, protože -2-3C jsou fakt sranda. Hodnoceno ovšem z pohledu zkušenosti s -20C, v lednu jsem si připadal drsně až až i při teplotách lehce nad nulou:-)
Jaké zkušenosti jsem si tedy odnesl? Tady jsou v mírně chaotickém pořadí:

1) v mraze může jezdit jenom člověk veselé mysli. Slzy totiž na řasách mrznou a stačí chvíle, aby led lepil víčka k sobě a smutný muž/žena ztratil kontrolu na strojem:-)

2) střepy na silnici zůstávají většinou po pitomcích, v mrazech ale po megapitomcích. Řešit defekt je opravdu náročné, ve finále až bolestivé.

3) máte-li na MTB galuskové ventilky, pravděpodobně se vám do otvoru v ráfku nevejde autoventilek. Ověřeno při získávání bodu 2 :-P

4) základ jsou boty (kotníkové merelly, 2x vlněné podkolenky), rukavice (lyžařské goretexové), kukla a čepice (ve větru s windstopem). Stehna pálící od chladu se dají vydržet, případně trochu rozehnat vyšší kadencí, se zmrzlými prsty se nedá dělat nic, než dojet rychle do tepla a příště vzít pořádné rukavice. Botky to samé, hlava je o dutiny. Jinak i v -20 mi na vršek stačil tenký nátělník od moiry, tenký rolák od craftu, triko od devolda a nahoru tenká softshellka zase od craftu. Na nohy spoďáry progress a čapáky s neprofukem Kalas.

5) je potřeba dýchat nosem. Jako všechno nové to chce trochu cviku, přičemž mráz na kole je ideální příležitost, jinak bych si asi spálil pajšl. S tím souvisí i držet rozumně nízkou intenzitu, aby se člověk moc nerozpotil. Blbý je, že jsem se v dýchání nosem tak zdokonalil, až jsem udýchal krátkodobě 160 tepů, takže se párkrát s intenzitou zapomněl:-).
Nezanedbatelnou výhodou dýchání nosem je rovněž výrazně nižší zamlžení brýlí při zastavení. 

6) s vysokou pravděpodobností v silných mrazech opravdu roste hustota oleje v rohlíkovi, čímž se zvyšuje odpor planetové převodovky v rohlíkovi. V rámci objektivity musím poznamenat možnost varianty výrazného zhoršení výkonnosti vlivem chladu na organismus a tedy menší vliv tuhého rohlíka, případně možnost jistého zlepšení. Po odeznění mrazů mám totiž pocit (podložený o 2-3km vyššími průměry při stejných tepech na stejných tratích), že mi to jezdí podstatně lépe.

7) je dost dobře možné, že pohyb v chladu opravdu posiluje imunitu. Letos po hrozně dlouhé době jsem přestál období říjen - únor bez jakéhokoli zdravotního problému, dokonce i bez rýmičky či kašlíčku. To fakt nepamatuji.

Tolik asi k exaktním zkušenostem. O těch neexaktních typu romantika průjezdu lesíkem "Království" v hluboké tmě, kde jenom ledky předních světel pableskují v očích lesní zvěře se šířit nemohu, nemaje dostatečně romantické literární střevo. No protože "jediné, v čom sa vyznám je rock, poviem to jednoducho ako viem":-)), jízda v mraze po tmě je opravdu zážitek. Chce to vhodně volit trasu, tempo, vybavení ale stojí to za to. Tož hezký večer.

P.S.: příště se potkáme asi u únorového bilancování, ale přespříště už bude skoro jistě hotová recenze Garmina 910XT, zítra by měl být v poště!

10 komentářů:

  1. Asi ti začnu říkat pane Kopko. :)) A co kapalina v hydraulikách ta nemrzne nebo aspoň nehoustne?

    OdpovědětVymazat
  2. No ty jo, ty už máš skoro 910 jo? Já se picnu. Chcu taky. :)

    Kdoo chce Polara RS200SD a Garmina 310XT? :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Čekal sem, že budeš mezi prvními vlastníky 910XT :-) Tak to ji můžeš v sobotu provětrat na Rohálovce ;-)
    Peca

    OdpovědětVymazat
  4. S tim bodem c.1 - s veselym clovekem jsi me dostal:)... Fakt moc dobry!! Ono i pri tom pobihani se neda plakat, leda tak doma, kdyz me nepousteli ven, ale to uz je hluboka historie. Diky letosnimu unoru jsem prekonal domaci teplotni omezeni.
    At se dari! 12:)

    OdpovědětVymazat
  5. 2šewy: nevim, přijde mi, že to brzdí furt stejně. Při mé pomalé jízdě to ale stejně moc poznat nejde:-)
    2Peca: na Rohálovce se nakonec neuvidíme. Mám v sobotu ples, v neděli prodlouženou a už nejsem nejmladší.

    OdpovědětVymazat
  6. ad 1) Tímhle trpím i při běhu. Skrz kuklu vydechuji nahoru a pára se mi sráží na řasách a ty mají při mrkání tendenci přimrzat. Já jsem si naopak myslel, že zaplakat by pomohlo, že bych to tím trochu posolil.

    ad 7) Potvrzuji. Ne že by se mi rýmička úplně vyhnula, ale co sportuji, je to mnohem lepší.

    ad PS) Už se těším. Kde jsi ji kupoval?

    OdpovědětVymazat
  7. kupoval jsem tady: http://www.sport3.cz/oddeleni/363-garmin-sport
    mají ho v ČR jako první.

    OdpovědětVymazat
  8. Tuhne mazivo dobrý, to nebude mazivem, to jsi se tak zlepšíl :-)).

    OdpovědětVymazat
  9. Koukám na téma o 910XT na běhej a někdo tam říkal něco jako že 910 kupovat nebude, protože málo plave. Nevíš o tom něco Ječmínku? :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Ječmínek: Díky, ta cena je velmi lákavá. Kdybych neměl půl roku nový Swimsense, tak bych asi moc nepřemýšlel.

    Advid: Mě zase zaujala reklama na behej.com (mám ji teď na titulce). Garmin Forerunner 910xt Je již dostupný v ČR. Ječmínek připravuje recenze. Už se těším (na recenzi).

    OdpovědětVymazat