čtvrtek 2. prosince 2010

Pitomci by neměli řídit

Sice to bude asi překvapivé, ale tím pitomcem míním sebe. Sněhová kalamita posledních dní řádně prověřila zodpovědnost řidičů a potrestala nezodpovědnost. Do té druhé kategorie jsem se, bohužel, zařadil i já.
Od mala se vyznačuji jistou rezistencí vůči věcem, které jsou "nutné". Typicky výměna řidičáku, řešení ztráty průkazky zdravotní pojišťovny a obecně věci zavánějící buď frontou nebo stereotypem.
Jednou z věcí, které fakt nenávidím, je přezouvání kol. Vždycky jsem byl v tomto směru liknavý, loni jsem třeba přezouval až v lednu, až letos mě ale pán bůh potrestal.
Nejdřív jsem měl pořád hodně času, pak někdy v říjnu ohlásili sněhovou kalamitu a hele, nikam jsem se už nezvládl přihlásit v rozumném čase. Následovalo 14 dní služebky, sněhové riziko pominulo a s ním byla zapomenuta i nutnost přezouvat. Dyť se nic neděje, pohodka, že.
A na včerejšek ohlášená další kalamita. Ráno ještě pohoda veget, ale večer byla cesta regulérní peklo. Olomouc - Přerov za 2 hodiny hovoří asi za vše. V kokorském kopci vzpříčený kamion, na objízdné trase kolona jak hrom, protože vyhýbat tirákům se dalo jenom krokem. No zážitková záležitost okořeněná dojezdem na parkoviště s půlmetrovými závějemi, kde jsem chvíli bojoval s průjezdem na místo a následně si došel pro lopatu a odházel asi 10 kubíků sněhu a zajel. Zcela vyčerpán jsem si na dnešní den domluvil dovolenou. Jednak mělo pokračovat sněžení, druhak jsem měl strach, že se na cestách bude opakovat večerní horror, no a "třeťak" mám spoustu restů s výběrem dárků, tak jsem si řekl, že využiju dovolené a vyrazím samotný do města resty napravit.
Ráno jsem si tedy chvilku šlápl na trenažéru, najedl se a dostal nápad: jsem doma, co kdyby mě vzali přezout? Vytelefonuju, pohoda, vezmou. No tak jo, stavím se v garáži u našich pro kola a jedu. Jénomže, už výjezd z místa znamenal další odházení sněhu a vjezd do vilkové čtvrti, kde rodiče bydlí, je zřetelně neprotažen a cesta ještě k tomu vede do kopce. No tak tam na letňákách nepojedu. Zkusím další odbočku a když tak se otočím a poprosím tátu, jestli mi kola do servisu doveze. Otočku hodím na benzínce. Jak se tak řadím do pruhu (virtuálního, pod sněhem není vidět) vidím: nejedu k benzínce, ale k autoservisu, kde se nedá kloudně otočit. Co se dá dělat, tak se vrátím z odbočovacího pruhu zpět a zahnu o jednu dál. A tady se stává ta chyba: prostě nevidím za mnou jedoucí sanitku v průběžném pruhu a když se do něj řadím, přes veškerou snahu řidiče sanitky chytím pravým předkem auta jeho zadní nárazník. Ššššškr lup. skoro žádná rána, ale za námi na cestu letí nějaké kusy krámů. Sanitka zastavuje, řidič vystupuje, naštěstí je totálně v pohodě a když vidí, jak jsem vyklepanej, ještě mne uklidňuje. Na transportéru není naštěstí ani stopa poškození, převáženému pacientovi se taky nic nestalo, ten navíc vystoupiv z auta v pyžamu, županu a pantoflích se zapáleným cigárem konstatoval: "to asi fakt nasere.....". Nakonec jsme se přátelsky rozloučili, řidič sanitky mne politoval a odjel. Já se vrátil do pneuservisu, táta dovezl kola, vyměnili jsme je, masku citroena, ze které lítaly cáry mi tam páskama přitáhli ke konstrukci a my v pořádku auto dovezli do Olomouce do servisu.
A to je pohádky konec. Na vině sice nejsou letní gumy, ale guma v mém mozku blokující nerv periferního vidění, přesto je poučení na snadě: příště přezouvám zavčasu.
A jenom tak na okraj, chlapík v Kodecaru střelil, že oprava může klidně stát 100 000kč. Ach jo, ten plast je drahej....

13 komentářů:

  1. Ufuf, tak hlavne, ze se nikomu nic nestalo, to je nejdulezitejsi. Ja jen ziram z okna a jsem vdecna, ze zrovna v tyhle dny celkem nikam nemusim, nastesti. Ale je mi jasny, ze brzo budu muset nekam jet a bojim se, ze skoncim nejak takhle. Mno moc mi to na klidu nepridalo :) (i kdyz mam krasne nove letni gumy, hm, mozna protoze nemam ani abs:) Tak drzim palce, at sezenes ty plasty levneji, mozna by pomohl vrakac :)

    OdpovědětSmazat
  2. Jo letňáky jsou letňáky, to je marný. To už i my tady u Prahy máme zimáky od půlky října. A slyšel jsem, že na Jamajce už prej taky objednávaj :-)

    OdpovědětSmazat
  3. Jezdit v tomhle na letních je "poprava" kolemjedoucích. A napálit sanitku: To mně připomíná kolegu z práce, kterej omylem v Austrálii taky napálil sanitku. Dostal rok a půl za to, že taky neměl v pořádku auto, i když za tu kolizi mohl asi tak jako ty.
    Chlapi, rozum do hrsti, auto je zbraň.
    To nejde jet Přerov-Olomouc zpět autobusem, vlakem?
    Petr

    OdpovědětSmazat
  4. Petře to víš, že jde. Ale ráno bylo krásně jasno a i domů jsem dojel, byť to trvalo kvůli vzpříčeným kamionům všude možně rekordně dlouho.
    A čistě de jure jsem auto v pořádku měl, zimní gumy nejsou (zatím) povinné plošně. Čímž samozřejmě neříkám, že jezdit bez nich není kravina a významné poučení postihlo jenom viníka, přičemž cena je rovněž celkem nízká. Největší legrace je, že na střetu neměly gumy naprosto žádný podíl.

    OdpovědětSmazat
  5. Ještě, že tě potkávám jen na kole a na běhu. :-D ;-)

    OdpovědětSmazat
  6. Stane se. Ale jesli mas kola (jak pises), tak proc to vozit do pneuservisu? S heverem je to max na hodku a este si v treninkovym denicku muzes odskrtnout lehci posilovani...:-Penciespo

    OdpovědětSmazat
  7. To na konci mi tam vlitlo overovaci slovo. Proc to stejne mate vsici zaply, chodily vam spamy? Je to otravny...

    OdpovědětSmazat
  8. Na letňácích v zimě nejezdim ze dvou důvodů. 1. Nejsem tak dobrý řidič jako většina diskutujících, kteří si myslí že Schumacher je oproti nim vlastně řidič slečny Dasy.
    2. Vozím v autě vždy kolo, buďto kozu nebo silničku, abych kdekoliv když mám čas v kanclu na ergu nebo venku mohl potrénovat. Často vozím obě kola, jejichž celková cena je (byla) hodně přes 300 tisíc Kč. Rozbít s nimi auto by mě fakt mrzelo. A zničit někomu život svým šlendriánem to bych věru nechtěl. Život je krásnej ale krátkej.
    Tak ať nás bouračky obcházejí obloukem!
    Rudolf

    OdpovědětSmazat
  9. Richarde brzdi, nikdo tady ani jednou nenapsal, že letní gumy nepotřebuje/neuznává. Já udělal blbost, byť na nehodě gumy žádný podíl neměly.
    Já si zase upřímně řečeno myslím, že je dost riskantní sebou tahat v autě kola, protože člověk nikdy neví, kdy do něj nějak trouba zezadu napálí, nemluvě o tom, že kolo v kufru je docela lákadýlko pro zloděje.
    Holt každý dělá něco, tak ať nás nejen nehody, ale i všechny další maléry míjejí:-)

    OdpovědětSmazat
  10. Já kola vozit musím protože potřebuju trénovat a v kanceláři se dá normálně skloubit jízda na ergu a vyřizování menších věcí včetně komunikace se sekretářkou. A cestou kamkoliv i mimo ČR je kolo v autě balzámem na nervy, když takhle zastavíš v Alpách, v Tatrách... Někdy beru kolo i kolegovi. A proto mám dobrá zimní pneu a vlastně i dobré zimní auto. Na krátké vzdálenosti typu Olomouc-Přerov bych ale auto nepoužíval. Když mně říká dcerka, co se učí v hodinách ekologie a když vidím, jak je zapálená v tomhle ohledu, tak bych si připadal nepatřičně.
    Rudolf

    OdpovědětSmazat
  11. no kdyby alternativa 20-ti minutám autem byla hodina a půl hromadnou dopravou, viděl bys to možná jinak.
    A tahat přes zimu kolo, na každému, co jeho jest

    OdpovědětSmazat
  12. Přijmi mou spoluúčast. Letos v únoru jsem (na zimních) uklouzl na náledí a vzal to předním kolem přes rantl. Chapík z Kodecaru by v mém případě nebyl s odhadem daleko od pravdy. Ale hlavně se nikomu nic nestalo - ani dvěma dětem, které seděly vzadu. Může se to stát každému.

    OdpovědětSmazat
  13. Nechte už Martine dýchat :) Tolik slov pro jednu havárku. Však to řekl dobře sám už v nadpisu článku "Pitomci by neměli řídit". Je jen a jen na něm, jestli ve svém životě změní buď první, nebo druhou část věty, nebo změní obě :) Nikdo není dokonalý, a holt neštěstí nechodí jenom po horách.
    Milena

    OdpovědětSmazat