Jsem už dlouholetý (skoro 3 roky:-))fanoušek sportovních přístrojů firmy Garmin. Vlastním v zásadě 1. použitelný sporttester s GPS, který tato firma vyrobila a to Forerunner 305, o kterém jsem napsal poměrně rozsáhlý článek. Tento stroj mi dobře sloužil déle než dva roky a v zásadě jsem na něm viděl jenom 2 blechy (blešek by se pár našlo): přístroj není vodotěsný. Přestože výrobce tvrdí něco o vodotěsnosti podle normy IPC7 (tzn. 30minut v hloubce 1m), jsou to kecy, jak jsem si vyzkoušel na vlastní kůži, kdy jsem pochoval prvního pořízeného garmina a byl nucen pořídit druhého. Ten už ty 2 roky vydržel a drží do dnes. Párkrát se mnou pořádně zmokl, ale do vody už jsem ho nikdy nevzal. To je první zásadní nedostatek. Nasazování hodinek po plavání zdržuje, nemám GPS záznam plavání a vůbec je to trochu na pytel.
Druhá věc, která mi třeba letos nevadila, ale loni i předloni vadila, je výdrž na baterie 305-tky dosahující max. 10 hodin se zapnutou GPS. Pro člověka s mou výkonností na IM znamená plavat bez záznamu trasy (tahat strojek pod plaveckou čepicí odmítám), na kolo musím mít gps vypnutou a nemám tím pádem záznam trasy, jenom rychlost a kadenci a následně přepnu na běh a zapnu GPS, který mám jediný řádně zaznamenaný. Takže výdrž by 305-tka také snesla vyšší.
Když tedy Garmin představil následníka, který se mimo jiné vyznačuje právě vodotěsností pro plavání s výdrží 20 hodin, byla má dobrá předsevzetí o neutrácení za hračky rázem v háji:-). To jsou z mého pohledu KO kritéria a v zásadě hned jsem se rozhodl, že ho musím mít. Hoši z Garmina jako obvykle otáleli s uvedením na trh a z ohlášeného druhého kvartálu 2009 se vyklubal červenec:-). Zaváděcí cena v USA činí k dnešnímu datu 349 USD pro variantu bez pásu pro měření tepu a 399 pro variantu s měřákem. V Evropě jsou ceny podobné, resp. v o něco vyšších číslech v EURech, jak už se v zapráskaně drahé Evropě stalo zvykem.
V podstatě jsem už byl rozhodnut, že 310XT koupím v Americe, nicméně pořád je nikde neměli, všechny obchody přijímaly pouze pre-order, nikoli objednávky, tak jsem poslal pár mailů do čského zastoupení Garmina, normálně na info@garmin.cz. Asi 2x bez odezvy, nakonec mi ale odpověděl 8.7. pan Ivo Steiner s tím, že stroj bude na trhu po 20-tém červenci a předpokládaná cena bude činit 6490,- kč. S ohledem na aktuální kurzy a zaváděcí cenu modelu F305 před 2,5 lety (12500,- kč) i aktuální cenu F305 (5900) mi přišla cena vyloženě nepravděpodobně nízká. Požádal jsem tedy v odpovědi p. Steinera, zda je možno přístroj si v předstihu za tuto cenu objednat, což mi potvrdil, objednávku přijal a dnes mi aparátek PPLkou dorazil. Nemá sice češtinu (stejně bych ji nepoužil), český manuál je jenom vytištěný na volných listech papíru (psal jsem, že ho nepotřebuji), ale mám ho:-). Jelikož jsem si s ním hrál celé odpoledne, pustím se do recenze. Pojmu ji jako srovnávací s modelem F305, o kterém jsem toho napsal dost a předpokládám, že o 310XT se zajímají především současní uživatelé F305, kteří jsou s jejím ovládáním seznámeni. Kdo není, musí holt mrknout i na starší článek o F305.
Co tedy najdeme v balení:
To mé bylo včetně pásu pro měření TF. Nový pás je celý ohebný, snímače jsou tenoučké přímo na gumě a vlastní přenosová jednotka je maličká uchycená patenty uprostřed pásu. Celkově působí velmi pohodlně. S novým přístrojem ale funguje i původní pás od F305, což může být zajímavé pro její současné majitele. Mohou totiž zakoupit verzi bez pásu, jež je v přepočtu o skoro 1000 kaček levnější.
Další věcí v balení je USB transmitter pro ANT bezdrátové propojení hodinek s PC. Pro správné fungování propoje je nutno nainstalovat 2 aplikace (kromě training centra samozřejmě): Garmin communicator plugin a hlavně ANT agenta, který zabezpečuje komunikaci s PC. Toto propojení je velice důležité, protože alternativa pomocí kabelu (jako je tomu v případě třeba Edge 705) neexistuje. Nepropojíte, nepřenášíte data.....
Standardním příslušenstvím je samozřejmě i nabíječka. Jak už je u Garminu zvykem, jde o skládačku, tedy tělo umožňující nasadit různé vidlice pro zásuvky všech možných norem, naštěstí včetně evropské. Nabíječka má USB výstup, do kterého se zapojí kabel, se kterým je spojeno jediné skutečné zklamání. F310XT totiž nejde dobíjet obyčejným kabelem USB-miniUSB, jako jde přímo E705, nebo s kolébkou F305, ale je nutno použít dodaný kabel, který má USB konektor na jednom konci a na druhém "kolíček", který má na jedné čelisti 2 zoubky s vodiči, které se nasadí na vodiče v těle hodinek a kolíček se přichytí na tělo přístroje. Není potřeba kolébka, ale ztratíte-li kabel, bude nutno koupit od Garmina nový a pochybuju, že bude za stovku. Pravděpodobně jde o daň za vodotěsnost přístroje a reklamace uživatelů při problémech s přenosem dat kvůli zaoxidovaným elektrodám na F305.
Dále jsem v balení našel manuály v EU jazycích, český manuál na volných listech, CD s quick start guide a třešínku na dortu: CD s mapou TOPO Czech 3 v plné verzi včetně aktivačního kódu, kterou je možno využít ke tvorbě courses či k prohlížení tras v Garmin Training Center (GTC).
A málem bych zapomněl, v krabici jsou také samotné hodinky:-)
Jelikož se jedná o klíčovou součásti balení, vezmeme si je na paškál trochu podrobněji:-). Řekl bych, že na to, co museli všechno nacpat dovnitř (zejména tedy výtečný akumulátor), se designeři Garmina opravdu pochlapili. Strojek působí výrazně méně "ruským" dojmem než F305, byť jsou jeho rozměry stále poměrně značné. Uvědomme si ovšem, že uvnitř je výkonný akumulátor, GPS chipset i jeho integrovaná anténa. Displej je co do velikosti i rozlišení stejný jako ten na F305 a jelikož tento byl plně vyhovující, není problém. Tělo hodinek je menší, neobsahuje onu "zalomenou" část známou z F305, možná je malinko tlustší. Rámeček kolem displeje je z broušeného hliníku, což je hezké a jistě to i výrazně zvyšuje odolnost před mechanickým poškozením. Tlačítka start a lap na přední straně přístroje jsou oproti F305 menší, mají i mírně tužší chod, snad tedy bude i menší pravděpodobnost samovolného zmáčknutí při manipulaci s věcmi v dresu. Zásadní změny se kromě těla dočkal i pásek. Na F305 se mi pravidelně stávalo, že se silikonové poutko na pásku posunulo a odstávajícím koncem za přezkou jsem si šprtal o bok. Nový pásek je vybaven dvěma řadami větších dírek, čemuž odpovídá i dvojitý jazýček přesky a hlavně: poutko je vybaveno dvěma výstupky zapadajícími přesně do dírek na pásku, lze jím tedy zcela bezpečně zajisti přečnívající konec pásku bez rizika odstávání. Malé ale velmi příjemné zlepšení.
Ostatně na obrázky fešáka se dá podívat třeba na webu Garminu. Mně se moc líbí i nové barvy, ale to je vyloženě subjektivní záležitost bez vlivu na funkčnost.
Po zapnutí:
Ihned po zapnutí nás přivítá o dost podrobnější wizard, než na F305, s jehož pomocí provedeme základní nastavení přístroje. Dalším krokem je synchronizace s PC. Pokud jsme zvládli instalaci výše uvedeného SW a v USB portu máme ANT transmitter, stačí hodinky zapnout a jedéém, data se přenáší vesele sama. Prima:-)
Další vychytávkou je možnost nastavení podsvícení nikoli v nastavení a bezprostředně šipkami po krátkém stisku tlačítka power podobně jako u E705. Tím asi zásadní vnější rozdíly končí, tedy málem bych zapomněl: podsvícení je modré, nikoli zelené jako u F305 a vypadá výborně. Hned jsem si vzpomněl na stařičkou Nokii 6310i, mou věrnou družku z před mnoha let:-).
Další změny proti F305 jsou v zásadě kosmetické a myslím si, že i F305 by je klidně mohla podporovat. Vezměme je v bodech snad od nejdůležitějších:
- výrazný pokrok v customizaci obrazovek. Pro každý sport je možno nadefinovat až 5 obrazovek, což je velký rozdíl proti F305, kde jsou 2 obrazovky společné pro všechny sporty a jenom jedna specifická pro každý sport.
Za customizovanými obrazovky je v případě povolení virtuální partnera ještě jedna právě s partnerem. Oproti F305 i E705 není partner vázán na course či quick workout, ale je k disposici stále s tím, že partnerovo tempo jde nastavit přímo na obrazovce delším podržením šipek a to i v průběhu tréninku. Partner se může zdát jako zbytečná hračka, ale třeba na Hulmenu v bouřce, kdy široko daleko kolem mne nikdo nebyl, byl chlapík na displeji jedoucí průměrem 32kmph můj jediný společník a když jsem ho po otočení směru jízdy a fouknutí do zad začal dohánět a ujel mu....:-)).
- přibyly 2 profily pro kolo, celkem jsou tedy k disposici profily Run, Bike 1, 2 a 3 a Other. Delším stiskem mode není možno vypnout GPS, pouze přepnout profil. Asi to souvisí s lepší výdrží baterie. Při špatném signálu GPS ani hodinky nenabízí indoor režim, je nutno vypnout ručně v menu.
- signalizace událostí je kromě zvuku možná rovněž vibracemi. Vynikající při tréninku se sluchátky!
- pro každý profil je možno definovat, zde se má rychlost zobrazovat jako rychlost v kmph, nebo jako tempo na 1km. Z diskusí si pamatuji, že automatika běh-tempo, cyklistika-rychlost řadě uživatelů vadila. Teď si mohou nastavit zobrazení sami.
- při nabíjení vypnutého přístroje se zobrazuje stav nabíjení a předpokládaný čas potřebný k plnému nabití baterie přístroje.
- citlivost GPS je výrazně lepší, než u F305. Na gauči za zataženými žaluziemi mám chycené satelity pro accurancy 30m. To si starší modle ani neškrtl, dokonce bych řekl, že se často nechytá ani na okně. Z porovnání měření převýšení oproti E705 bych řekl, že i tyto hodnoty dává F310XT proti F305 o dost lepší.
- přenos dat se děje automaticky. Běží-li ANT agent a je zasunut USB ANT bazmek, stačí zapnout hodinky a data se automaticky importnou do GTC. Podmínkou automatiky je, že GTC nesmí běžet. Běží-li, je nutný ruční import stejně, jako pro F305.
Ostatní funkce jsou v zásadě stejné jako u F305, maximálně se liší pozicí v menu, ale to si jistě každý prozkoumá rád sám:-).
Sporttracks
Tady jsem měl asi největší obavy, jak to bude vypadat a jestli mne do napsání nativního driveru nečeká nějaká pakárna exportu z GTC do ST přes tcx soubory či tak něco. Naštěstí aktuální verze ST obsahuje v sekci přístroje i "přístroj" garmin communicator API, který, při dosavadní nativní nepodpoře F310XT, může pomocí nainstalovaného pluginu Garmin communicator importovat data do ST při aktivním ANT agentovi.
Celkové zhodnocení:
není úplně spravedlivé, protože jsem F310XT používám teprve krátce a ještě jsem s ním neplaval, na základě zkušeností s Garmin zařízeními ale neočekávám zásadní logické problémy. Z tohoto pohledu tedy jde o vynikající evoluci 305-tky. Dvě největší slabiny, vodotěsnost a baterie jsou odstraněny. Strojek rozměrově ubral, ubral i o 5 gramů váhy a rozhodně přibral na designu i pohodlí nasazení na ruku a držení tam. Zlepšení bylo rozhodně dosaženo v fix time satelitů pro GPS, která výrazně lepší než u staršího modelu, citlivost přijímače se rovněž výrazně zvedla (fix satelitů často i v místnostech srovnatelný s E705) s čímž souvisí i menší deformace dat s převýšením. Tuto jsem porovnával souběžným měřením stejné trasy zároveň E705 (má barometrický výškoměr) a F310XT. Výsledky mne příjemně překvapily, protože hodinky vykázaly jisté odlišnosti pouze v prudkém kopci v lese, kde jsem jel jednak pomalu a druhak stínily výrazně stromy. Čili i zde výrazný pokrok. K otestování mi tedy zbývá plavání v otevřené vodě, které proběhne buď dnes večer, nebo zítra na závodech v Majetíně.
Papírově jde, dle mého názoru, o nejlepší zařízení svého druhu na trhu, za vynikající cenu a věřím, že své silné stránky potvrdí i v dlouhodobější praxi. O tom budu rozhodně informovat doufám, že zejména pozitivně. Mám totiž radost jako dítě:-)
Na závěr bych chtěl ještě poděkovat panu Steinerovi ze společnosti Picodas (české zastoupení Garminu) za jeho ochotu při prodeji zařízení, které ještě nebylo v oficiální nabídce společnosti.
Ten displej se mi zdá u 310 o malinko menší než u 305.
OdpovědětVymazatTomX
aktivní úhlopříčka je stejná, pokud jsem teda neměřil blbě:-). Trochu mate to, že je malinko menší "okénko", v němž je uložený. Taky bych řekl, že je silnější font při poli přes polovinu displeje, což rovněž opticky zmenšuje.
OdpovědětVymazatZe bych si pristi rok koupil neco podobneho nez kupovat nejakeho predrazeneho polara :-) No uvidime...na Kralovksem se mrknu jak to vypada na zivo :-) Peca
OdpovědětVymazatNechapu, jak se Ti podarilo jej koupit za 6490,-. To moc neodpovida obvyklym cenam na nasem trhu. Oficialne jsem to u nas jeste v prodeji nikde nenasel.
OdpovědětVymazatještě dotaz ke staré 305tce, chystam se na Doksy, muj první triatlon ... říkáš, že na plavání ani náhodou ? :-(, pochopil jsem dobře žes ho utopil? To je napytel, takže si měříš na TT čas bez plavání a bereš si ho až v depu?
OdpovědětVymazatŠemík
2 PoorAxl: je to jak jsem psal. Poslal jsem přímo do garmina dotaz a dostal odpověď včetně doporučené ceny, za kterou mi ho prodali. V oficiálním prodeji zatím není, nejspíš protože není hotová čeština do firmware a vytištěné manuály (já ho dostal na volných listech papíru, ale už při žádosti o objednávku jsem napsal, že vezmu klidně předprodukční kus). Jinak kamarád z Prahy ještě včera do firmy volal a přístroj si za stejné peníze donesl domů.
OdpovědětVymazat2šemík: stopky normálně v závodě nechávám odmáčknout doprovod, při výlezu z vody si od něj potom hodinky beru. Jinak vyzkoušené je (ne mnou) vzít F305 do sáčku pod plaveckou čepku. Tlačítko start jde zmáčknout i přes čepici a voda se tam nedostane.
S utopením je to tak. Po cca 4 minutovém plavání bylo po něm.
Martas opet si svou recenzi nezklamal :) Jsi jediny technicky recenzent, kteryho ctu (na celem svete), prestoze si garmina nikdy nekoupim, pac vystupy tohoto typu neresim :) IM
OdpovědětVymazatPorovnání s 305: Přístrojem vykazovaná přesnost je stejná (rozchází se o +- 1m. V terénu (snad to nebyla náhoda) to podle zaznamenané trasy bylo lepší než u 305. Na výrazně lepší citlovost bych to ale neviděl.
OdpovědětVymazatVětší počet uživatelských obrazovek je dobrý, ale chybí mi např. údaje o posledním okruhu (délka, čas, rychlost):(
Pásek je lepší, ale 305 má 2. Delší jsem používal v zimě (zapínání přes rukáv). To s 310 nepůjde.
Ahoj, nevíš prosímte jak mám s párovat hrudní pás s hodinkama? měnil jsem baterku v pasu a nechce me fungovat. diky
OdpovědětVymazatv settings accessories je po otevření položky heartmonitor dostupná volba rescan. Ještě bych ověřil, jestli je dobře uložená baterie, protože po její výměně by rescan neměl být potřeba.
OdpovědětVymazatDěkuju, měl jsi pravdu baterka nebyla uplně dobře přitlačena. Už je vše v pořádku.. Ještě jsem se chtěl zeptat zda se neprovádí na tyto hodinky servis, v podobě výměny skla.. měl jsem takovou menší nehodu na kole.. všechno funguje bez problemu jenom sklo je prasknuté.
OdpovědětVymazatkamarádovi prasklé sklíčko "opravili" výměnou za nové hodinky s doplatkem. Autorizovaný servis u nás garmin neprovozuje, je třeba řešit s prodejcem.
OdpovědětVymazatAhoj chtěl bych se zeptat jestli garmin 310xt nějak dokáže po treninku zobrazit jednotlivé kilometry, když si třeba navolim trénink na 10km. Nějak jsem na to nepřišel Bud si musim nastavit počítání lap po 1km a pak si po 10km jednotlivé km spočítat nebo si nastavit lap na 10km a zase nebudu po tréninku znát jednotlivé km.
OdpovědětVymazatPřímo hodinky to neumí, ale třeba ve sporttracks to udělat lze. Autolap po kilometru mi ale přijde jako nejlepší řešení, pokud chceš mít každý kilometr. Pokud běháš úseky jiné než kilometrové délky je stejně čas na 1km dost k ničemu.
OdpovědětVymazatDíky za odpověd
OdpovědětVymazatAhoj všem , měl jsem u 310XT problém s baterií.Při 3 čárkách ze 4 náhle ukázaly SLABA BATERIE a
OdpovědětVymazatvypnuly se.Nabíjení započalo od 62 či 63%. V rámci záruky mi vyměli celý přístroj za zcela jiný - úplně nový.
Rád bych se optal : Není daní za vodotěsnost - nerozebiratelnost a tudíž neopravitelnost tohoto typu sporttesteru ?
Mám počítat s tím , že při poruše mimo záruku , mi již nebudou opraveny ?
je to tak, garmin lepené přístroje neopravuje. V případě pozáruční závady Ti nabídnou výraznou slevu na nový přístroj.
OdpovědětVymazatAhoj Ječmínku, včera a dnes mi začal zlobit přenos z hodinek do ANT agenta, nakonec po různém vypínání a zapínání párování a stejně tak i v hodinkách se mi to konečně připojilo a natáhly se data do Garmin connect. Bohužel do Sportracku už to nedostanu. Při importu mi to napíše chybu. To samé při importu do Runningfreeonline.com. Nechápu, co se stalo. Dříve vše fungovalo krásně. Nevíš kde by mohla být chyba?
OdpovědětVymazatjo, toto už se mi taky stalo. Můžeš zkusit přeinstalovat garmin communicator plugin. Jinak bez něj se dá obejít import i tak, že naimportuješ rovnou soubory s tréninky z adresáře c:\users\tvuj_ucet\appdata\roaming\garmin\devicec\cislo_tveho-zarizeni\activities. Toto ale funguje pouze v případě, že máš placenou verzi sporttracks.
OdpovědětVymazatzkusím přeinstalovat. Protože to přeci jen bylo pohodlnější a ne tak zdlouhavé, než to importovat z activities. Hlavně jsem to měl problém i do těch activities dostat. Až po pár pokusech a několika importech z přístroje do ANT agenta se mi ten nový trénink v activities objevil. Ach jo, proč se vždycky všechno pokurví. Člověk zato dá takové prachy a pak to dlouho nefunguje jak má. Sporttracks mám placený, tak tu ta vedlejší možnost je. Díky za radu a měj se. ;-)
OdpovědětVymazatAhoj, sháním hodinky na ultratraily a potřebuji výdrž aspoň 15 hod., měření vzdálenosti a převýšenî a hlavně jednoduchou navigaci. V přijatelné cenové relaci jsou jen 310xt. V propozicích každých ultra jsou trasy s možností stažení do navigace ve formátu gpx. Dají se trasy stáhnout do té 310 ? Díky za radu
OdpovědětVymazatAhoj, dají, Naimportuješ je buď do GTC nebo garmin connect a dáš odeslat jakou course do hodinek. V hodinkách potom budeš mít jednoduchou čáru ve tvaru tratě s vyznačenou a pohyblivou Tvojí polohou.
OdpovědětVymazatUž jsem tak v neznámém terénu hodinky mockrát s úspěchem použil.
Ahoj, přešel jsem z 305 na 310 a nemůžu najít, jak nahrát do hodinek jednotlivý bod (pozici). U 305 to šlo bez problémů přes Garmin plugin přímo do hodinek, pro 310 se to tváří jakoby se bod při použití plugimu uložil jen jako soubor do c:\users\user\appdata\roaming\garmin\devicec\number\GPX a dál nevím, co s tím. Nemáš nějakou radu? Díky
OdpovědětVymazat