Tady je vidět nastrojené v plné nádheře. Blatníky dovoz z USA, u nás dlouhé prostě nejsou. |
Nějaký šikula dokonce k blatníkům přidal hliníkové redukce, aby u zadního kola nepřekážely šrouby uchycení kotoučovek |
Pojďme ale k věci.
1. samotné řazení
Dá se o něm asi psát dlouho, nicméně skoro všechno už bylo napsáno. Za mne bych řekl, že je řazení opravdu pohodlné, možnost zařadit v klidu je super zejména na křižovatkách, při rozjezdech do kopce, když se člověk musí vyčůrat nebo zvednout telefon atp.
Pro zařazení nesmí být náboj v tahu, čili je třeba povolit ve šlapání. Dá se to naučit, ale v prudkém kopci je to už trochu problém a pro rychlé řazení třeba v závodě to asi není "pravé ořechové", na moje ježdění určitě nevadí.
Demontáž zadního kola je překvapivě jednoduchá. Uchycení řadících lanek je v samostatném segmentu, který je k vlastní nábě přichycen na dvou trnech jedním šroubem s velkou hlavou. Ten po povolení pouhou rukou umožní segment sejmout a kolo vyndat. Operace na pár sekund. To už mám potom větší problém se trefit kotoučovkou do mezery těla brzdy :-).
Co bych viděl jako asi jedinou nevýhodu, tak trochu větší hlučnost na lehčích převodech, konkrétně od rychlosti 7, kdy "sedmička", dělá fakt kravál, pak se to trochu lepší, ale pořád je dost slyšet. Jde ovšem jenom o hukot, žádné mlácení nebo tak něco, čili zvyknout se dá.
2. řemen
Je opravdu na samotnou kapitolu. Oproti řetězu naprosto tichý, nemůže se do něj chytit případná nohavice a protože se nemusí moc mazat, jenom trochu na vnitřní straně, vůbec nešpiní černým neřádem.
Naprosto mu nevadí vlhkost, což je u zimáka paráda, žádná rez či tak něco.
Ještě o něco parádnější věc je ale klecová konstrukce převodníku, díky které má řemen neuvěřitelnou samočistící schopnost. Sebevětší neřád během pár protočení klikama opadá a jedém. Super!
Nedávno jsem narazil na článek, který se vyjadřuje k životnosti řemenu velmi optimisticky. Doufám v podobnou zkušenost.
3. postřehy k ježdění v chladnu
Základem podle mé zkušenosti není ani bunda, ani čapáky, ale pořádné botky, rukavice a čepice. Všechno ostatní se dá nějaký čas vydržet v relativním nepohodlí chladu, ale "periferie" prostě ne. Při teplotách pod nulou (letos jich zatím u nás moc nebylo) se mi skvěle osvědčila kukla pod přílbu.
Boty jsem nakonec zvolil "normální" polokotníkové goretexové pohorky a klasické pedály. Jednak mi na kluzku přijdou bezpečnější, druhak se mi nechtěly kupovat zimní tretry ;-).
Nerozlučným společníkem chladu je také tma. Té čelím následujícím způsobem:
- přední světlo poháněné dynamem, konkrétně SON Edelux. Má úzký kužel, takže svítí pěkně daleko. Na jízdu po asfaltu naprosto dostačující. Jako druhé vozím bateriové (battery pack je v taštičce za představcem) se svítivostí 900 lumenů, tedy ještě výrazně výnnější než SONa, které používám v terénu nebo za horších podmínek.
- vzadu vozím Sigmu Cuberider (svítí i do stran) a Sigmu Tail Blazer. Kromě toho vozím v tašce ještě jednu od Force, kdyby se cokoli stalo, ať nejsem beze světla.
Z pasivních prvků vozím reflexní válečky na špicích (jsou vidět na fotce), reflexní pásky nasazované na ruce a reflexní obal na batoh. Celkově bych řekl, že svítím jak vánoční stromeček :-) a stejně jezdím po prakticky nepoužívaných cestách.
Co se týče pocitů, nejsou asi úplně adekvátní, protože na Hané jaxi zima letos ještě vlastně kromě asi 3 hodin nebyla, každopádně jsem ale nadšen. Jízda v chladu nutí do nízkých intenzit, člověk by neměl moc do kopců, aby se nepřehříval a potom nechládl, hlavně ovšem šetřím životní prostředí, poněvadž nejezdím do práce autem.
Zimní cyklistice zdar!
Ty jo, Ječmínku, 45$, to si tam přivrtej ohnuté okapové žlábky! K vyčerpávajícímu reportu mi tam ještě chybí informace čím se občerstvuješ.. Mistr Jakubík?
OdpovědětVymazat1500 je paráda, já jsem srabácky na podzim odložil. Super popis :)
OdpovědětVymazatZkrať si ty vidlice u předního blatníku - blbě to vypadá a může se ti tam do toho něco připlést.
OdpovědětVymazatJinak ideální měšťák - na opravdovou cyklistiku to bohužel není: od pomalého řazení po váhu kola :(
Martin
No jo Martine, měšťák. Nesvezl jsi se, ale víš. Gratuluji.
OdpovědětVymazatAhoj, ne ne: já tohle postavil bráchovi, co chtěl měšťáka - bezchybnej bezúdržbovej provoz. A dokonce i na Duratecu, jen osazení maličko jiný. Na lehký popojíždění a terén v limitech regenerační jízdy to jde, ale pokud to sedlá mtb-jezdec, schází mu 90% vymožeností bajku. Silničář pak cítí, že jede na tanku a musí slézt.
OdpovědětVymazatJak řikám: měšťák fajn, ale na regulérní ježdění nic moc. To by jsi ostatně viděl, kdyby si jezdil s mtb-kolegy.
Čest, jedině cyklistice čest!
Martin
Já Ti pořád nevím, kterých 90% vymožeností bajku? Rozdíl ve váze oproti normální sadě je u Rohloffa s řemenem nějakých 380 gramů proti XTR-ku, kde je tank? Nebo se Ti Torain zdá těžkej?
OdpovědětVymazatJezdím převážně na silnici a tady s tím prostě problém nemám. Jasně, jede to hůř, ale je to MTB.
Nicméně já budu klidně jezdit neregulérně :-)
ok - ještě aby si jezdil jinak, než chceš. To by bylo psycho.
OdpovědětVymazatJen si zařízni ty vidlice u př. blatníku. Vim, co řikám. Něco se ti tam připlete a ...
M.
jasně, to říznu, ale zatím nejsem úplně pevně rozhodnutej, jak je mít na vidlici přidělané. Jsou chycené páskama ze zadní strany, kdybych chtěl nasadit třeba pevnou vidlici, změní se uchycení a i nároky na délku, případně kdybych vymyslel nějaký adaptérek k vidlici.
OdpovědětVymazatHmm, tak to jsem myslel, že by se s tím i nějaké MTB závody daly odjet, ale s takou tak max. Čekyňák a to jen po silnici :-)).
OdpovědětVymazatno já s tím nějaké MTB závody plánuju, ale asi to prostě nebude opravdová cyklistika :-))
OdpovědětVymazatVy si z toho chlapi děláte prcinu. Závody s tim objet jdou, ale na pohodu výletně. Rohlík má zásadní problémy v řazení v tahu a ve stojkách - tim myslim závody nějaký kvality ne mtb-race kolem komína a přes JéZedDé zpátky.
OdpovědětVymazatJak řikam - měšťák je to výhodnej.
Zeptám se: jezdíš s tim i ve sněhový břečce-solance, Ječmínku?
Ahoj, M.
no já jezdím blbě, takže mě nějaký limity řazení fakt netankujou a na Šele asi pojedu crossovou trať, ne MTB.
OdpovědětVymazatJezdím pořád, zatím ale solanka nebyla. BTW na trase, kudy jezdívám, se ale prakticky nesolí.
Jo jo, ta pravá cyklistika je jet skoro celý závod v balíku, pak kilák před cílem zaspurtovat a říká se tomu individiuální sport. :)
OdpovědětVymazatJojo, mit tak v praci sprchu, taky bych jezdil ekologicky. Pekny a zajimavy kolo, ktery se jentak nevidi. Zda se na nem da nebo neda provozovat prava cyklistika je prece ukradeny...
OdpovědětVymazatčlověče advide, nezdá se mi i z tvých výsledků, že by zrovna pro tebe bylo např. 150km, 2700m up s avs. 42km/h a závěrečným špurtíkem v délce 1km a převýšením 13% něčim, z čeho by si mohl mít srandu jako děcko z maňáska :-D Ani já z toho legrandu moc nemam, spíš stres. Přeci jenom jsem se přes vánoce vyžral na úděsných 64kg.
OdpovědětVymazatPro lidi na konci balíku a pro ty, který i v závodech typu UAC odpadnou po prvním kilometru je cyklistika individuální sport - to by si se možná i divil.
Ten Rohlík je fakt fajn, ale jak jsem psal, větší terén s kopci a stojkami řazení špatně snáší, a kde ti v kopci ujedou o 10m, bejváš obyčejně k.o.
to majk: kýbl s vodou a umejt se před fabrikou = nejlepší příprava na chladné vody při TT.
M.
M.: Nechtěl jsem zlehčovat výkony amatérů, jen mám takový pocit jak jsem psal z velkých závodů typu Tour.
OdpovědětVymazatDavide nic si z toho nedělej. Jestli Martin fakt váží 60 kilo, tak si jinde než na netu pusu moc otevírat nemůže :-))
OdpovědětVymazatDejve, vždyť to můžeš zkusit i u profíků: trénink se Spartou, Duklou nebo Hradcem, nebo teď zjara na Kanárech s nějakou elite-stájí, co bere i nás amatéry do háku.
OdpovědětVymazatPak napiš po 6h tréninku jak si se vezl v balíku a poslední kilometr spurtoval.
M
To, že na něco nemám, neznamená, že se k tomu nemůžu vyjádřit.
OdpovědětVymazat60kg s tretrama nebo bez? :)
Tak při 160km tréninku v balíku nebo při 230km závodu v balíku to je pořád "individuální sport", ať si to tom myslíš, co si o tom myslíš. Jeden cyklista za druhého nešlape, neni to na silničních kolech dost dobře možné :) Proto ti říkam: jeď se do takového balíku schovat a užít si "radosti" kolektivní cyklistiky.
OdpovědětVymazatM.
"Je to tak a tak, ať si o to tom myslíš, co si o tom myslíš."
OdpovědětVymazatTomu říkám argumentace. :)
Jeden cyklista za druhého nešlape, neni to na silničních kolech dost dobře možné :)
První jede 400W, druhý 200W a jedou stejně rychle. Ale jeden za druhého nešlape. :D
jj, je to tak. Jeden jede před druhým 230km komplet a nevyleze mu z háku. :-D
OdpovědětVymazatProstě klasickej obraz silniční cyklistiky - 100 jezdců jedoucích 200km na špici točících 400wattů, zbylých 100 jezdců jedoucích 200km točících 200wattů.
To je mi hrome divná cyklo-demogracie :)
Dík Davide za prima večer!
P.S. To těch druhejch 100 kluků může jet těch 200km vlastně i na Rohlíku :D
M.
Jak správně naznačuješ, cyklisté se střídají = pomáhají si. A za individuální sport považuji takový, kde je výsledek jedince ovlivněn jen jeho vlastním výkonem. Někdo třeba nestřídá, protože nemá s kým, někdo zase jede více v háku a tedy nemají všichni stejné podmínky a ve výhodě jsou spolupracující jezdci.
OdpovědětVymazatPříklad individuálního sportu je třeba vrh koulí, tam se v háku jet nedá. :-D Na druhou stranu v háku se dá i běhat a atletika je taky individuální sport (i když... :). Takže to asi ukončíme, ne?