čtvrtek 21. srpna 2008
Garmin Edge 705, když už člověk prdlačku jezdí, měl by si to aspoň pořádně změřit
Přiznám se bez mučení, po tomto fešákovi šilhám, co ho Garmin ohlásil. Přesně věc dle mého gusta: vlastně mi k ničemu není, protože z valné části jeho funkce zvládá forerunner 305 (jak teď zjišťuji při hledání linku, jeho recenzi píšu už rok a nějak jsem ji nedokončil:-)), nicméně oproti svému běžeckému bráškovi je vybaven poměrně velkým barevným displejem, který zvládne zobrazit 8 datových polí (forerunner jenom 4) a hlavně podporou mapových podkladů a navigací! Párkrát jsem si říkal i na běhu, že by se navigace hodila, ale na kole v neznámém prostředí mne to napadlo mockrát. No a když si forerunnera pořídil i můj kamarád Medvěd, na téma použití se rozproudila poměrně intenzívní debata, čili netrvalo dlouho a zjistili jsme, že po 705-tce šilháme oba. Takže když když přišel s nápadem koupit hračku venku pro několik podobně postižených lidí, zařadil mne na seznam zájemců, byť jsem na jeho dotaz z dovolené nereagoval. Za ty peníze by strojek stejně bez problémů udal, což ovšem nebylo nutné, okamžitě jsem zpracoval manželku (po dovolené nebyl až takový problém) a objednávku potvrdil. Za pár dní už jsem si ho vezl z Prahy domů.
Co tedy tento zázrak techniky umí:
- všechny myslitelné funkce sporttesteru a cyklocomputeru, navíc podporuje stejné příslušenství jako forerunner, takže mi stačí jeden tepák i cadence sensor (mám tedy tepák i sensor do foroty:)
- oproti forerunneru obsahuje i barometrický výškoměr, který se automaticky kalibruje při přesném zaměření satelitů a funguje skvěle, o tom později
- neskutečně citlivý GPS přijímač, už jsem měl v ruce kdeco, ale proti pevným navigacím, BT modulům, či telefonům s GPS je edge ještě kus jinde. Satelity chytá skoro všude a zaměření je opravdu bleskurychlé. Při odjezdu z práce, kde forerunneru trvá 3 minuty, než se mezi domy chytí, je edge zaměřen do 15-ti sekund od zapnutí. Skvělé.
- podporuje paměťové karty microSD a disponuje 750-ti MB interní paměti, pro instalaci map a ukládání historických dat
- a samozřejmě, v mapových podkladech (Garminí TOPO 2 Pro je skutečně fantasticky podrobná mapa) dokáže navigovat. Bez hlasu, ale to neva, kdo by poslouchal nějaké hlášky, že jo:-))
- nabíjení i připojení k PC se děje přes miniusb, jak je už u Garminu a vůbec solidních firem dobrým zvykem. Jeden kabel a jedna nabíječka na všechno, tak to má být. Pozn. udávaná výdrž na baterie je 16 hodin, což je oproti forerunnerovým 10-ti skvělý údaj.
- balení kromě vlastního edge, nabíječky a kabelu obsahuje také cadence sensor, tepák a dvě montážní sady na edge. Jedna na představec, druhá na řídítka. Já byl nucen nepoužít představec, protože mám edge moc dole na představci kvůli hrazdě a pendrek jsem na něj za jízdy viděl. Nakonec jsem jej tedy namontil přímo na hrazdu. Computer mount na ní měl co dělat s forerunnerem, "rožka" už by asi neustáll, ten se tedy rozvaluje přímo na dolní části trubky Syntace C2.
Strojek se po připojení k PC tváří jako dvě mass storage zařízení, garminní soft training center s tím pracovat umí, pro sporttracks konektor neexistuje, je potřeba importovat přímo tcx soubor z paměti edge. Nic těžkého, jenom o pár kliků při importu více.
Mapy se do strojku instalují z aplikace Mapsource, ve které je také možné připravovat trasy pro navigaci. Jednoduše, jenom naklikáním cesty a uložením souboru do paměti přístroje.
Jak se s ním jezdí?
Zpočátku, musím říci, dost nebezpečně. Základní obrazovka s osmi údaji svádí k neustálému sledování (konfigurovat je možné 2, takže na jedno cvaknutí joystickem je k dispoci 16 údajů), tlačítkem mode se přepneme do zobrazení mapy, což je na oči snad ještě nebezpečnější a ve třetím zobrazení se ukazuje aktuální profil trati.
Na displeji je možné, krom všech možných tepů, rychlostí, vzdáleností, kadenců, průměrů všech veličin, jejich hodnot v jednotlivých okruzích atd zobrazit i aktuální stoupání v procentech. Díky barometrickému výškoměru je tento údaj dle mých pozorování velice přesný a oči mi tahá vůbec nejvíce:-) Sledovat mapu za jízdy nemá žádný valný význam, pouze ve velkém zoomu je detail dost velký na sledování očima, nicméně to zase rychle utíká z displeje a přece jenom je lepší hledět na cestu:-).
Chce-li člověk používat mapu, tak jedině s navigací. Trasa se dá připravit i přímo v edge, ale babrat se s tím považuji za masochismus, nebo oběť okolnostem, kdy nemůžu použít notebook. V aplikaci mapsource jde o jednoduchou záležitost, jenom pozor u vedlejší cest (unroutable roads), kdy je potřeba cestu označit pár body kopírujícími jejich tvar, nestačí jenom cvakat od křižovatky ke křižovatce. V opačném případě můžete být překvapeni prapodivným objížďkami k zadanému bodu.
Vlastní jízda s navigací je ovšem zážiteček. Při jejím zapnutí se zvětší počet módů displeje: kromě zobrazení hodnot, mapy a převýšení přibude obrazovka s výpisem 5-ti nadcházejících popisů křižovatek (vzdálenost i čas dojetí ke křižovatce s údajem kam odbočit) a obrazovka s kompasem. Ať je nastavená kterákoli z nich, při aktivním režimu navigace se 20 sekund před předpokládaným průjezdem křižovatkou se ozve pípnutí a přepne obrazovka na zobrazení křižovatky s trasou a výrazným nápisem s informací, kam jet. Po 5-ti sekundách zmizí. Následně se objeví po dvou pípnutích cca 5 sekund před vlastní křižovatkou a zůstane zobrazena pro celý průjezd křižovatkou, aby člověk neudělal chybu. Následně se opět zobrazení přepne do původního módu.
Vyloženě se těším, až začnu jezdit trasy, kterých jsem se doposud pro přílišnou složitost bál:-)
Budík je to sice veliký a leckterý cyklista nad ním ohrne nos, ale já jsem z něj nadšen. Ještě kdyby tak šikulové od Garmina vyrobili třeba forerunner 705 s podporou map, ajaj to bych asi neodolal:-D
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Na kolik Tě ta hračka přišla, když normálně je skoro za desítku?
OdpovědětVymazatna sedmičku,ale stejně jsem byl už skoro rozkývaný, že ji vezmu u nás, kdyby nepřišla tato možnost.
OdpovědětVymazatNemáš strach, že to z tebe udělá pitomce, co sm už netrefí ani do hospody?
OdpovědětVymazattomX
neboj, až tak špatné to se mnou není:-) Jo to z hospody, to je jiná, ale to ani navigace nepomůže, protože na ni nevidím.
OdpovědětVymazatPěkná věcička. Co máš v plánu dál si koupit, na co máš zálusk, pochlub se :-D.
OdpovědětVymazatSice je to asi divné, ale v tuto chvíli nemám v merku ani, ani nevím o tom, že by se něco zajímavého chystalo na trh. Hraček mám aktuálně právě tak akorát:-)
OdpovědětVymazatJak tě znám, to ale nebude trvat dlouho a opět něco nového koupíš :-D.
OdpovědětVymazatZdarec . Je vidět, že patříš do skupiny firstbuy-erů ( ti platí vývoj a táhnou pokrok vpřed ) . Já bohužel musím uplatňovat taktiku " Kdo si počká, ten se dočká ". Takže až budeš přeskakovat na další technologický level ,uvítám nabídku na odkup.
OdpovědětVymazatZatím
NNN
ok, počítám s Tebou. Nicméně vývoj v této oblasti není zdaleka tak rychlý, jako třeba v oblasti mobilních telefonů, takže třeba forerunnera už mám 2 roky a necítím potřebu upgradu (ono tedy hlavně není za co:-)).
OdpovědětVymazaturčitě zkuste kliknout: http://www.hodinky-sport.cz/ a pořídit si nějaké ty sportovní hodinky....
OdpovědětVymazatMůžu se zeptat?
OdpovědětVymazatChci si také koupit tuto hračku. Teď se mně donesla negativní informace, že předinstalovaná mapa Evropy neumí navigovat. Je to opravdu tak?
Tvůj přístroj za tu cenu byl i s mapou nebo mapu jsi dokupoval?
Dík za odpověď. Veterán
je to bez mapy. Přece jenom v Anglii česká topo 2 pro až tak nefrčí:-)
OdpovědětVymazatAhoj, chci si takovouhle vecicku koupit abych ji mel na kolo i na beh. Co bys mi doporucil? Vtomdle oboru jsi naprostej profik.Dik za radu, pavel jelinek, JH
OdpovědětVymazatJJ, pěkná hračka. Mám Edge 305 a přemýšlím, že 705 možná pořídím. Letos ne, možná příští rok, zatím, jsou jiné priority. Ať slouží,
OdpovědětVymazatdaldrum/Dalibor